een relatiecrisis als kans om te groeien

relatiecrisis

Een goede relatie is iets om zuinig op te zijn, want het is een belangrijke factor in ons levensgeluk. Omstandigheden zoals Covid-19 kunnen je relatie extra onder druk zetten. Het kan zelfs leiden tot een relatiecrisis. Hoewel je daar in eerste instantie misschien niet aan denkt, kan dit ook een ultieme kans bieden om te groeien. Wil je weten hoe dat werkt? En hoe je nu al zélf aan de slag kan?

Als een relatie begint, dan vinden partners elkaar vaak op iets wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Vaak is dat iets waar beide geliefden erg goed in zijn. Je zou kunnen zeggen dat het een natuurlijk talent is.

Jullie contactadvertentie 

De relatie ontstaat op basis van een ‘contactadvertentie’: “vrouw die een beetje bang is zoekt man (of vrouw) die geruststelt” of “man die de weg weet zoekt vrouw (of man) die zich graag laat leiden”. In de verliefdheid sluiten de partners een onbewust ‘contract’ op basis van deze contactadvertentie. Het is een fijn contract, want ieder krijgt dat wat hij wil. En kan geven wat hij graag wil. Een perfecte match.

Zo lang het goed gaat. Na verloop van de tijd, als de magie van de verliefdheid afneemt, kunnen partners er achter komen dat het ‘contract’ niet meer werkt.

Twee voorbeelden 

In het eerste voorbeeld: de vrouw wordt na verloop van tijd het betuttelen zat. Haar partner kan nu de rol van geruststeller niet meer spelen en valt daarmee in een gat. Zijn ‘bestaansrecht’ in de relatie wordt als het ware weggenomen. Dat geeft verwarring en doet soms pijn.
Of andersom: de partner wordt het zat om steeds te moeten geruststellen, hij wil misschien zélf wel eens gerustgesteld worden. Nu krijgt de vróuw niet meer dat wat ze gewend is. En dat geeft bij haar verwarring en doet pijn.

In het tweede voorbeeld: de man begint na verloop van tijd te verlangen naar een partner die ook eens de leiding neemt. Hij vraagt nu dus iets anders van zijn partner. Om te kunnen ‘leveren’ moet de partner nu iets doen wat sterk afwijkt van zijn natuurlijke neiging. Een lastige opgave. Verwarrend en wellicht ook pijnlijk, in het besef niet te weten hoe.
Of andersom: de partner wil iets anders, ze wil niet meer geleid worden, zelf meer bepalen wat er gebeurt. Nu is het even slikken voor de man, want hij kan niet meer dat doen waar hij zo goed in is (de leiding nemen). Zo raken beide partners in verwarring. Het kan leiden tot conflicten, uit elkaar groeien, een relatiecrisis. Wat meestal níet is wat de beide geliefden willen. “Was alles maar weer zoals het was”, wordt er misschien verzucht. En dát is nu net níet een goed idee.

Onderzoek je verlangen in een relatiecrisis

Want wat gebeurt er eigenlijk? Als partners zo voor elkaar van betekenis zijn (lees: piekfijn passen op de contactadvertentie), doen ze precies datgene wat ze héél goed kunnen. Ze leven hun talent uit. Dat talent is vaak geworteld in een diep persoonlijk verlangen. Een verlangen om van belang te zijn, om er toe te doen, om iets bij te dragen. En dat verlangen komt op zijn beurt voort uit een gemis. Iets wat je graag wilt, maar er niet is en waarschijnlijk ook vroeger al niet was.

Juist daar ligt de sleutel, zo biedt de relatiecrisis een kans. Het onderzoeken van (de bron) van het verlangen en gemis geeft je zicht op waarom je doet wat je doet en hoe je dat doet. Zo wordt ook duidelijk waarom die contactadvertentie je zo goed past(e). Door contact te maken met het verlangen en het gemis, ontstaat ruimte om het anders te doen. Dan kun je met elkaar (en met jezelf) een nieuw contract afsluiten. Dat werkt voor onbepaalde tijd. Zolang het geldig is.

En als het na verloop van tijd niet meer helemaal werkt, dan kun je altijd weer op zoek naar een nieuw contract! De relatie blijft zich zo ontwikkelen en in balans.

Stel je voor dat dit het moment is voor jouw en je partner om iets nieuws te leren? Een kans om jezelf en je relatie te verdiepen en te ontwikkelen. Hoe zou dat zijn? 

Lees het interview met Pien & Rob over relatiecoaching in
 dit artikel in LRM.
(of bekijk het hele magazine op Issuu)

A title

Image Box text

OEFENING: DE CONTACTADVERTENTIE


Ga een avond samen aan de slag met jullie contactadvertentie. Dat doe je in de volgende stappen:

  • Schrijf allebei - eerst voor jezelf - je eigen advertentietekst op. Gebruik de vorm: 'man/vrouw* die ....... zoekt vrouw/man* die .......'. Hulpmiddel: haal weer in herinnering waarom je je partner zo aantrekkelijk vond. En bedenk: er is geen goed of fout. Het is zoals je het zelf hebt beleefd! (* kies wat er van toepassing is)
  • Lees elkaar de contactadvertentie voor. Reageer niet meteen, maar laat het even op je inwerken.
  • Bespreek met elkaar: waarin zitten overeenkomsten en waarin de verschillen? Wat verrast je, wat niet? Welke onderliggende behoefte lag ten grondslag aan de contactadvertentie? In hoeverre leven jullie nog volgens de contactadvertentie van toen? Is er misschien iets wat je anders zou willen? 

Ga zo open mogelijk in gesprek. Stel je open voor de onderliggende behoefte van je partner en probeer door die bril naar jullie relatie te kijken. Wie weet vallen er wel kwartjes waarmee je de komende tijd vooruit kan. En nogmaals: er is geen goed of fout. Niemand hoeft zijn gelijk te halen. Veel plezier met jullie contactadvertentie!

Laat ons weten hoe je deze oefening hebt ervaren

Meer uit je relatie halen

Samen onderzoeken wat er gebeurt in de chemie tussen jullie tweeën. Daardoor ontstaat een blik op wat er tussen jullie tweeën gebeurt. Patronen worden inzichtelijk en een nieuw perspectief ontstaat. Van daaruit kun je op een andere, nieuwe, manier met elkaar aangaan. 

Hoe kunnen wij jullie helpen?

Partnerrelaties verdiept

Een eendaagse workshop voor stellen die hun relatie willen verdiepen. Je leert vanuit verschillende perspectieven naar je relatie kijken en naar je eigen rol erin. Je neemt concrete handvaten mee, die je in je dagelijks leven kunt toepassen. Je bent meer aanwezig in je relatie.

Meer over de workshop

We schrijven regelmatig nieuwe blogs. Wil je ze als eerste lezen? Dit zijn de opties...

volg ons op Facebook abonneer op onze nieuwsbrief volg ons op LinkedIn