Robert Dilts, een van de grondleggers van NLP, ging op zoek naar de sleutel tot het succes van Walt Disney. Hij kwam uit bij deze werkwijze.

De kracht van de werkwijze zit hem in het geregisseerd wisselen van perspectief. Je bekijkt een vraagstuk vanuit 3 posities: die van de Dromer, die van de Realist en die van de Criticus. Door deze DRIE rollen strikt te scheiden kun je ze ten volle benutten. Zo spreek je als je de fase van de Dromer ingaat met jezelf af dat je kritische stemmen over je plan even niet toelaat. Dat geeft de ruimte om écht vrij te dromen. Het is overigens niet zo dat er geen kritiek mag zijn. Sterker nog: er moét kritiek zijn, alleen dat komt pas later, in stap 3.

Het leuke is dat je de Disney Methode ook kunt toepassen om vorm te geven aan je eigen toekomst. Stel dat alles mogelijk was, wat zou je dan in de toekomst willen doen? Waar ben je, wie ben je, wat doe je? Met de Disney Methode kun je dat op een gestructureerde manier verkennen. En de eerste stappen zetten op je nieuwe pad.

De Disney Methode in stappen

Je kunt de Disney Methode gewoon in je hoofd doen. De methode is echter krachtiger als je er ook een fysieke component aan toevoegt. Het verhaal gaat dat Disney voor de methode drie afzonderlijke kamers liet maken: de Dromenkamer, de Realistenkamer en de Kamer van de Kritiek. Het team ging letterlijk van de ene naar de andere en mocht daar alleen doen waar de betreffende kamer voor stond.

Als je niet zoveel kamers hebt, dan zijn vloerankers een goed alternatief. Een vloeranker kun je maken van een placemat, een matje of gewoon een velletje A4-papier. Dan volg je de stappen zoals ze beschreven zijn in de oefening op deze pagina.

 

Wil je Hart & Plek volgen?

meld je aan voor de nieuwsbrief volg ons op Facebook volg ons op LinkedIn volg ons op Instagram

laat je je bij deze oefening liever door ons begeleiden?

neem contact op voor een gratis kennismaking

(deze oefening kun je alleen of met z’n tweeën doen)

Leg de 4 vloerankers neer op de grond volgens de tekening:

1 dromer
2 realist
3 criticus
4 meta-positie



Ga op het vloeranker meta-positie staan. In de meta-positie ben je in de beschouwende modus, een beetje uitgezoomd, van een afstand kijkend.

Bepaal met welke ontwikkelingsvraag je wilt werken. Voor Disney kon dat bijvoorbeeld zijn: we gaan een nieuwe tekenfilm bedenken. Voor jou zou het kunnen zijn: hoe ziet mijn leven er over 5 jaar uit?


Ga op het vloeranker van de dromer staan. Maak verbinding met de positie.
Stel jezelf de vraag: Wat is je verlangen?
Beschrijf je verlangen (bij voorkeur hard op), op een manier alsof het al vervuld is. Waar ben je? Wat zie je? Wat voel je? Wat doe je? Wat is er goed aan om je droom te vervullen? Wat is het effect? Associeer, en geef de ‘ja maar’ geen ruimte.


Ga op het vloeranker van de realist staan. Maak verbinding met de positie.
Stel jezelf de vraag: Wat is er nodig om het verlangen te realiseren? (kijk nog eens om naar positie 1). Wat heb je nodig? Welke hulpbronnen kun je aanboren? Hoe breng je het op aarde? Hoe kun je het in de wereld zetten?



Ga op het vloeranker van de criticus staan. Maak verbinding met de positie.
Stel jezelf de vragen: Is er niet iets vergeten? Wat ontbreekt er nog? Wat zie ik over het hoofd? Wat klopt er nog niet?
In deze positie is het van belang om positief-kritisch te zijn. Je kritiek is niet gericht op het afbreken van je plan, maar om het sterker te maken. Het kan leiden tot een lijstje van dingen die je nog moet uitzoeken, voor je verder kan met je droom.



Tenslotte ga je weer op de meta-positie staan. Je kijkt naar de andere vloerankers en laat het proces wat je net hebt doorgemaakt nog eens door je heen gaan. Stel jezelf de volgende vragen:
Wat valt op?
Wat heb je geleerd?
Wat ga je doen?


Als je het lastig vindt om deze methode in je eentje te doen, dan kun je natuurlijk ook iemand vragen om je erbij te begeleiden. Die kan dan meteen ook meedenker zijn in je proces. Dat is dus een echte win-win :-). Veel plezier en succes met de Disney Methode!