We hebben wat oefeningen, tips en werkvormen voor je verzameld, die je thuis of op het werk kunt doen. In je eentje, met z’n tweeën of met een groep. Doe er je voordeel mee en kijk wat je er wijzer van wordt. We vinden het leuk als je ons laat weten wat je ervaringen zijn met de oefeningen. Veel plezier ermee!

5 TIPS OM EEN OMMEZWAAI TE MAKEN 

In Radar+, een magazine om het leven leuker en makkelijker te maken, staat een interview met ons als experts op het gebied van veranderings- en ontwikkelprocessen. We gaven 4 tips voor mensen die hun leven willen veranderen. Doe er je voordeel mee!

 

  • Probeer dingen uit: praat met mensen die het soort werk doen wat je leuk lijkt. Ga als het even kan stage lopen. Maak een plan en een planning. Zoek kritische vrienden die je kunnen helpen en feedback geven. Weet dat een bestemming vaak uit een onverwachte hoek komt.
  • Kijk kritisch naar je plan: misschien heb je een bepaald idee maar zie je hele belangrijke zaken over het hoofd. Wat je ook gaat doen, welke beslissing je ook neemt, alles heeft een consequentie.
  • Waak voor zelfsabotage: je hebt een idee over wat je leuk vindt. Maar verzint ook steeds iets waardoor je je plannen niet hoeft uit te voeren. Omdat je denkt dat je niet de juiste mensen kent. Of omdat je niet goed bent in social media. Kijk vooral naar je kwaliteiten. Je hoeft niet alles te kunnen, voor heel veel zaken kun je de hulp inroepen van een specialist.
  • Heb geduld met jezelf: het doorlopen van een veranderproces kost tijd. Vaak heb je nog iets met of over jezelf uit te zoeken. Je kunt boos zijn over de ontstane situatie en je afvragen waarom jou dit nu overkomt. Een ontslag, faillissement, een scheiding. Wees boos, verdrietig, laat het toe. Want als het er nu niet mag zijn, lukt het in de toekomst ook niet. Blijf wel in beweging. Anders bestaat de kans dat je dingen voor je uit blijft schuiven en gebeurt er niets.
Laat ons weten hoe je deze methode hebt ervaren

OEFENING: DE CONTACTADVERTENTIE


Ga een avond samen aan de slag met jullie contactadvertentie. Dat doe je in de volgende stappen:

  • Schrijf allebei - eerst voor jezelf - je eigen advertentietekst op. Gebruik de vorm: 'man/vrouw* die ....... zoekt vrouw/man* die .......'. Hulpmiddel: haal weer in herinnering waarom je je partner zo aantrekkelijk vond. En bedenk: er is geen goed of fout. Het is zoals je het zelf hebt beleefd! (* kies wat er van toepassing is)
  • Lees elkaar de contactadvertentie voor. Reageer niet meteen, maar laat het even op je inwerken.
  • Bespreek met elkaar: waarin zitten overeenkomsten en waarin de verschillen? Wat verrast je, wat niet? Welke onderliggende behoefte lag ten grondslag aan de contactadvertentie? In hoeverre leven jullie nog volgens de contactadvertentie van toen? Is er misschien iets wat je anders zou willen? 

Ga zo open mogelijk in gesprek. Stel je open voor de onderliggende behoefte van je partner en probeer door die bril naar jullie relatie te kijken. Wie weet vallen er wel kwartjes waarmee je de komende tijd vooruit kan. En nogmaals: er is geen goed of fout. Niemand hoeft zijn gelijk te halen. Veel plezier met jullie contactadvertentie!

Laat ons weten hoe je deze oefening hebt ervaren

Robert Dilts, een van de grondleggers van NLP, ging op zoek naar de sleutel tot het succes van Disney. Hij kwam uit bij deze werkwijze.

De kracht van de werkwijze zit hem in het geregisseerd wisselen van perspectief. Je bekijkt een vraagstuk vanuit 3 posities: die van de Dromer, die van de Realist en die van de Criticus. Door deze 3 rollen strikt te scheiden kun je ze ten volle benutten. Zo spreek je als je de fase van de Dromer ingaat met jezelf af dat je kritische stemmen over je plan even niet toelaat. Dat geeft de ruimte om écht vrij te dromen. Het is overigens niet zo dat er geen kritiek mag zijn. Sterker nog: er moét kritiek zijn, alleen dat komt pas later, in stap 3. 

 

De Disney Methode in stappen

Je kunt de Methode gewoon in je hoofd doen. De methode is echter krachtiger als je er ook een fysieke component aan toevoegt. Het verhaal gaat dat Disney voor de methode 3 kamers liet maken: de Dromenkamer, de Realistenkamer en de Kamer van de Kritiek. Het team ging letterlijk van de ene kamer naar de andere en mocht daar alleen doen waar de betreffende kamer voor stond. 

 

Als je niet zoveel kamers hebt, dan zijn vloerankers een goed alternatief. Een vloeranker kun je maken van een placemat, een matje of gewoon een velletje A4-papier. Dan volg je deze stappen:

Leg de 4 vloerankers neer op de grond volgens de tekening:

1 dromer

2 realist

3 criticus

4 meta-positie


Ga op het vloeranker meta-positie staan. In de meta-positie ben je in de beschouwende modus, een beetje uitgezoomd, van een afstand kijkend. 

Bepaal met welke ontwikkelingsvraag je wilt werken. Voor Disney kon dat bijvoorbeeld zijn: we gaan een nieuwe tekenfilm bedenken. Voor jou zou het kunnen zijn: hoe ziet mijn leven er over 5 jaar uit?

 

Ga op het vloeranker van de dromer staan. Maak verbinding met de positie.

Stel jezelf de vraag: Wat is je verlangen?

Beschrijf je verlangen (bij voorkeur hard op), op een manier alsof het al vervuld is. Waar ben je? Wat zie je? Wat voel je? Wat doe je? Wat is er goed aan om je droom te vervullen? Wat is het effect? Associeer, en geef de ‘ja maar’ geen ruimte.

 

Ga op het vloeranker van de realist staan. Maak verbinding met de positie.

Stel jezelf de vraag:  Wat is er nodig om het verlangen te realiseren? (kijk nog eens om naar positie 1). Wat heb je nodig? Welke hulpbronnen kun je aanboren? Hoe breng je het op aarde? Hoe kun je het in de wereld zetten?

 

Ga op het vloeranker van de criticus staan. Maak verbinding met de positie.

Stel jezelf de vragen: Is er niet iets vergeten? Wat ontbreekt er nog? Wat zie ik over het hoofd? Wat klopt er nog niet?

In deze positie is het van belang om positief-kritisch te zijn. Je kritiek is niet gericht op het afbreken van je plan, maar om het sterker te maken. Het kan leiden tot een lijstje van dingen die je nog moet uitzoeken, voor je verder kan met je droom. 

 

Tenslotte ga je weer op de meta-positie staan. Je kijkt naar de andere vloerankers en laat het proces wat je net hebt doorgemaakt nog eens door je heen gaan. Stel jezelf de volgende vragen: 

Wat valt op?

Wat heb je geleerd?

Wat ga je doen?

 

Als je het lastig vindt om deze methode in je eentje te doen, dan kun je natuurlijk ook iemand vragen om je erbij te begeleiden. Die kan dan meteen ook meedenker zijn in je proces. Dat is dus een echte win-win :-). Veel plezier en succes met de Disney Methode!

Laat ons weten hoe je deze oefening hebt ervaren

OEFENING: 3 WAARNEMINGSPOSITIES

Ga aan de slag met de verschillende waarnemingsposities attached, midden en detached. Volg de volgende stappen:

  • Schrijf jouw vraagstuk op (kort en bondig) of maak er een tekening van. Ben je met zijn tweeën dan is één de begeleider die noteert wat jij benoemt. Als je alleen bent dan schrijf je het voor jezelf op. Hulpmiddel: haal in je herinnering alles boven. Emoties, geuren, smaken, kleuren, etc.
  • Ga op een stoel zitten en leg het papier voor je op de grond. Ga nu helemaal voorover zitten (attached positie). Wat zie je en wat voel je? Zijn er bepaalde woorden die eruit springen? Komen er gevoelens boven? Word je boos, verdrietig, bang of blij?
  • Zit in het midden (midden positie) op je stoel én kijk en voel opnieuw. Wat valt nu op? Komen er emoties boven? Neem er de tijd voor!
  • Ga nu geheel achterover zitten (detached positie) met je hoofd op de leuning én kijk weer naar je vel op de grond. Wat zie je nu? Kun je je aandacht erbij houden of dwaalt je blik af?
  • Bespreek de oefening na. Wat doet iedere positie met jou? Hoe was het als begeleider? Waar voel je je het meest gemakkelijk bij? Dit is dan de positie die je goed kent. Daar waar het heel ongemakkelijk is, daar ligt een uitdaging voor je.

TIP: probeer in het dagelijks leven eens wat vaker vanuit de voor jou ongemakkelijk waarnemingspositie te kijken. Heb er geen oordeel over. Het kijken vanuit alle posities levert je inzichten op. Doe er je voordeel mee!

Laat ons weten hoe je deze oefening hebt ervaren

Voorbeelden van bekende en minder bekende personen zijn goede inspiratie om invulling te geven aan jouw persoonlijk kompas. Het geeft inzicht in jouw kwaliteiten, over hoe jij de dingen graag wilt doen en hoe je jouw leven richting wil geven. Als je iets in iemand bewondert dan komt dat omdat het latent ook in jezelf aanwezig is. Iets waarvan je het verlangen hebt om het te gaan toe-eigenen.

Ga zelf aan de slag aan de hand van inspirerende voorbeeldfiguren om te komen tot jouw eigen kwaliteiten. Geef je waakvlam zuurstof, dan wordt het een vuurtje.

OPDRACHT 

Kies 3 mensen (die je werkelijk hebt ontmoet) die je hebt bewonderd in je leven. Welke kwaliteiten hadden / hebben deze mensen? 

Schrijf ze op in de vorm: 

  • ‘hij/zij was....’
  • ‘hij/zij had....’
  • ‘hij/zij kon....’ 

Dan deel je dat met een ander: De ander geeft de kwaliteiten terug in de zin: “jij bent/hebt/kunt.....” Dan spreek je zelf nog eens uit, in de vorm: "ik kan/heb/ben...." 

Hoe is het, om dat over jezelf te zeggen?

Herhaal regelmatig de zin "ik kan/heb/ben....". Zo ga je jouw kwaliteiten ook echt toe-eigenen.

Laat ons weten hoe je deze oefening hebt ervaren

Tips om te ontspannen door te lanterfanten

 

  • Wees in het moment. Gebruik ‘verloren tijd’ zoals het reizen in de trein. Staar uit het raam of lees een boek. Of als je op de fiets zit, verwonder je om wat je om je heen ziet en zet je zintuigen wijd open en trap een beetje langzamer. Let in de rij voor de kassa of als je wacht op een rood stoplicht op je ademhaling en voel je voeten op de grond.
  • Creeer je eigen tijd. Plan in je agenda jouw eigen tijd en laat je daar niet van afbrengen. Er is altijd wel iets om de deur niet achter je dicht te trekken. Ga lekker zonder doel wandelen. Of ga op een rustige plek in huis zitten om een boek te lezen of een tekening te maken.
  • Pak de regie. Zit je jezelf op de hielen, een collega of iemand van je familie, neem dan even de tijd voordat je overgaat tot actie. Zet een kop thee, loop even naar de printer of zit op de WC en vraag je af of deze taak écht wel van jou is en wat de urgentie is? Als het niet je taak is, kun je het natuurlijk snel even doen, maar vergeet niet dat je door veel kleine dingen van een ander niet toekomt aan jezelf.
  • Zorg voor reflectie. Dit kan op vele manieren, maar begin maar eens om een brief aan jouw lanterfanten te schrijven. Of bouw met de Lego van je kinderen jouw verlangen. Gewoon op intuïtie.
  • Wees niet te streng voor jezelf! Je kunt nu meteen aan de slag met al deze tips. Maar doe het rustig aan en als het je niet lukt om die taak terug te geven of dat je toch eerst nog even de was in de machine doet. Het maakt niet uit, morgen is er weer een dag.
Laat ons jouw tips weten, we gaan ze graag uitproberen