We hebben wat oefeningen, tips en werkvormen voor je verzameld, die je thuis of op het werk kunt doen. In je eentje, met z’n tweeën of met een groep. Doe er je voordeel mee en kijk wat je er wijzer van wordt. We vinden het leuk als je ons laat weten wat je ervaringen zijn met de oefeningen. Veel plezier ermee!

De komende tijd werken we de de bouwstenen wat verder uit in een paar mini-blogs. Wil je die als eerste lezen? Dit zijn je opties: 

volg ons op Facebook volg ons op LinkedIn abonneer je op onze nieuwsbrief

Wil je hiermee aan de slag? We begeleiden je graag bij het veranderen en verbeteren van je organisatie

lees hier meer over organisatiecoaching

Tips om te ontspannen door te lanterfanten

 

  • Wees in het moment. Gebruik ‘verloren tijd’ zoals het reizen in de trein. Staar uit het raam of lees een boek. Of als je op de fiets zit, verwonder je om wat je om je heen ziet en zet je zintuigen wijd open en trap een beetje langzamer. Let in de rij voor de kassa of als je wacht op een rood stoplicht op je ademhaling en voel je voeten op de grond.
  • Creeer je eigen tijd. Plan in je agenda jouw eigen tijd en laat je daar niet van afbrengen. Er is altijd wel iets om de deur niet achter je dicht te trekken. Ga lekker zonder doel wandelen. Of ga op een rustige plek in huis zitten om een boek te lezen of een tekening te maken.
  • Pak de regie. Zit je jezelf op de hielen, een collega of iemand van je familie, neem dan even de tijd voordat je overgaat tot actie. Zet een kop thee, loop even naar de printer of zit op de WC en vraag je af of deze taak écht wel van jou is en wat de urgentie is? Als het niet je taak is, kun je het natuurlijk snel even doen, maar vergeet niet dat je door veel kleine dingen van een ander niet toekomt aan jezelf.
  • Zorg voor reflectie. Dit kan op vele manieren, maar begin maar eens om een brief aan jouw lanterfanten te schrijven. Of bouw met de Lego van je kinderen jouw verlangen. Gewoon op intuïtie.
  • Wees niet te streng voor jezelf! Je kunt nu meteen aan de slag met al deze tips. Maar doe het rustig aan en als het je niet lukt om die taak terug te geven of dat je toch eerst nog even de was in de machine doet. Het maakt niet uit, morgen is er weer een dag.
Laat ons jouw tips weten, we gaan ze graag uitproberen

DOE EEN CHECK-IN

 

Een check-in is een manier om een overleg op te starten waarbij je iedereen even iets laat delen in de groep. Daarbij gelden een paar spelregels, die er voor zorgen dat het net even anders dan anders gaat.... en er ook iets anders gebeurt in de groep.

  • Je werkt Popcorn-stijl: we gaan niet het rijtje af, maar wie iets wil zeggen neemt het woord. De uitnodiging is: ‘Pop when you’re hot, don’t wait too long or you’ll burn’.
  • Het is Sharing & dumping: er wordt niet op elkaar gereageerd.
  • De facilitator of voorzitter begint. Daarmee kan hij/zij de wijze van inchecken modelleren: de duur, de mate van intimiteit die wordt gedeeld, etc.
  • Ieder neemt de tijd die hij/zij denkt nodig te hebben, ‘wetende dat de bijeenkomst een bepaalde tijdsduur heeft’.
  • Als iedereen is ingecheckt vat de voorzitter samen. Zo weet je wat er leeft in de groep en zal iedereen zich gehoord voelen. Betrokkenheid en presentie zijn het gevolg.

Een check in doe je met twee, maximaal drie afgebakende vragen. Het werkt het beste als je van 'persoonlijke' en 'reflectieve' vragen gebruik maakt, zoals: hoe kijk je terug op de vorige bijeenkomst? Hoe kijk je aan tegen het besluit dat gisteren genomen is? Hoe kijk je tegen de gebeurtenis van gisteren aan? Een mooie vraag die je in wat spannender situaties kunt gebruiken is bijvoorbeeld: hoe zit je hier? 

De opzet van de check-in zorgt ervoor dat er beter geluisterd wordt, dat iedereen de tijd heeft om zijn of haar zeg te doen en de informatie beter landt in de groep. 

Laat ons weten hoe je deze methode hebt ervaren

OEFENING: 3 WAARNEMINGSPOSITIES

Ga aan de slag met de verschillende waarnemingsposities attached, midden en detached. Volg de volgende stappen:

  • Schrijf jouw vraagstuk op (kort en bondig) of maak er een tekening van. Ben je met zijn tweeën dan is één de begeleider die noteert wat jij benoemt. Als je alleen bent dan schrijf je het voor jezelf op. Hulpmiddel: haal in je herinnering alles boven. Emoties, geuren, smaken, kleuren, etc.
  • Ga op een stoel zitten en leg het papier voor je op de grond. Ga nu helemaal voorover zitten (attached positie). Wat zie je en wat voel je? Zijn er bepaalde woorden die eruit springen? Komen er gevoelens boven? Word je boos, verdrietig, bang of blij?
  • Zit in het midden (midden positie) op je stoel én kijk en voel opnieuw. Wat valt nu op? Komen er emoties boven? Neem er de tijd voor!
  • Ga nu geheel achterover zitten (detached positie) met je hoofd op de leuning én kijk weer naar je vel op de grond. Wat zie je nu? Kun je je aandacht erbij houden of dwaalt je blik af?
  • Bespreek de oefening na. Wat doet iedere positie met jou? Hoe was het als begeleider? Waar voel je je het meest gemakkelijk bij? Dit is dan de positie die je goed kent. Daar waar het heel ongemakkelijk is, daar ligt een uitdaging voor je.

TIP: probeer in het dagelijks leven eens wat vaker vanuit de voor jou ongemakkelijk waarnemingspositie te kijken. Heb er geen oordeel over. Het kijken vanuit alle posities levert je inzichten op. Doe er je voordeel mee!

Laat ons weten hoe je deze oefening hebt ervaren

Voorbeelden van bekende en minder bekende personen zijn goede inspiratie om invulling te geven aan jouw persoonlijk kompas. Het geeft inzicht in jouw kwaliteiten, over hoe jij de dingen graag wilt doen en hoe je jouw leven richting wil geven. Als je iets in iemand bewondert dan komt dat omdat het latent ook in jezelf aanwezig is. Iets waarvan je het verlangen hebt om het te gaan toe-eigenen.

Ga zelf aan de slag aan de hand van inspirerende voorbeeldfiguren om te komen tot jouw eigen kwaliteiten. Geef je waakvlam zuurstof, dan wordt het een vuurtje.

OPDRACHT 

Kies 3 mensen (die je werkelijk hebt ontmoet) die je hebt bewonderd in je leven. Welke kwaliteiten hadden / hebben deze mensen? 

Schrijf ze op in de vorm: 

  • ‘hij/zij was....’
  • ‘hij/zij had....’
  • ‘hij/zij kon....’ 

Dan deel je dat met een ander: De ander geeft de kwaliteiten terug in de zin: “jij bent/hebt/kunt.....” Dan spreek je zelf nog eens uit, in de vorm: "ik kan/heb/ben...." 

Hoe is het, om dat over jezelf te zeggen?

Herhaal regelmatig de zin "ik kan/heb/ben....". Zo ga je jouw kwaliteiten ook echt toe-eigenen.

Laat ons weten hoe je deze oefening hebt ervaren

OEFENING: DE CONTACTADVERTENTIE


Ga een avond samen aan de slag met jullie contactadvertentie. Dat doe je in de volgende stappen:

  • Schrijf allebei - eerst voor jezelf - je eigen advertentietekst op. Gebruik de vorm: 'man/vrouw* die ....... zoekt vrouw/man* die .......'. Hulpmiddel: haal weer in herinnering waarom je je partner zo aantrekkelijk vond. En bedenk: er is geen goed of fout. Het is zoals je het zelf hebt beleefd! (* kies wat er van toepassing is)
  • Lees elkaar de contactadvertentie voor. Reageer niet meteen, maar laat het even op je inwerken.
  • Bespreek met elkaar: waarin zitten overeenkomsten en waarin de verschillen? Wat verrast je, wat niet? Welke onderliggende behoefte lag ten grondslag aan de contactadvertentie? In hoeverre leven jullie nog volgens de contactadvertentie van toen? Is er misschien iets wat je anders zou willen? 

Ga zo open mogelijk in gesprek. Stel je open voor de onderliggende behoefte van je partner en probeer door die bril naar jullie relatie te kijken. Wie weet vallen er wel kwartjes waarmee je de komende tijd vooruit kan. En nogmaals: er is geen goed of fout. Niemand hoeft zijn gelijk te halen. Veel plezier met jullie contactadvertentie!

Laat ons weten hoe je deze oefening hebt ervaren